Selasa, 23 November 2010

inilah jadinya klau undang-undang negara sudah dipalit dengan tahikk....

PEGUAM NEGARA II BERKATA " KAU TIDAK FAHAM UNDANG-UNDANG ! -

MENGAPA ANWAR BERANG ? - Apa sudah jadi ?-Penilaian orang kampung yang tidak tahu undang-undang atau buta dengan undang-undang tentunya fahan tentang kata yang diluahkan oleh peguam negara II Dato Muhd Yusuf yang meluahkan kata-kata "KAU TIDAK FAHAM UNDANG-UNDANG !   kata-kata ini tentunya ditujukan kepada Dato Sri Anwar Ibrahim sesudah Anuar Ibrahim berkata "PENDAKWA MENYARING SEMUA BUKTI ?

Tentunya kenyataan Anwar Ibrahim ini bermaksud kerana dia gagal mendapatkan laporan perubatan dari HKL ekoran itu berlakulah pertikamam lidah diantara Anuar dengan pendakwa raya ini

Dalam kes ini tentunya bukan sahaja Anuar saja yang tidak faham dengan undang-undang akan tetapi hakim juga tidak faham dengan undang-undang terutama bacaan pada sek 45 akta keterangan tahun 1950 yang menyatakan  syarat seseorang pakar perlu mengemukakan dokumen bagi menyokong hujah yang dikemukakan di Mahkamah,  seksyen inilah yang menyebabkan Karpal Singh membuat permohonan agar hakim dilicutkan kelayakannya dari menghakimkan kes Dato Sri Anuar Ibrahim dalam kes liwatnya, Anuar Ibrahim bukanlah seorang peguam kerana itu memang dia tidak faham dan sebab itu dia melantik peguam untuk membelanya, jadi memanglah Anuar tidak faham akan tetapi perlukah pendakwa raya berkata "KAU TIDAK FAHAM UNDANG-UNDANG ?

Karpal Singh memang pengamal undang-undang dan dia tentunya tahu selok belok undang-undang kerana itu dia melihat sikap hakim macam tidak faham undang-undang kerana itu dia tidak berpuas hati dengan hakim lalu dia mahu hakim ditukarkan dan rasanya hakim dan pendakwa rayapun adalah orang yang pandai undang-undang akan tetapi mengapa berlaku ketidakpuasannya hati Karpal Singh ? Apakah bacaan hakim dan pendakwa raya tidak menepati kepada kefahaman Karpal Singh sehinggakan Karpal menjadi tidak faham tentang sek 45/1950  tersebut ? Atau siapakah yang sebenarnya yang tidak faham ?

Walau apapun pandangan mereka yang menjadi pengamal undang-undang di negara ini nampaknya orang kampung nampak pandangan Karpal Singh ini lebih demokratik dari pegawai undang-undang mahkamah yang membicarakan kes Dato Sri Anuar Ibrahim ini sementara pengamal undang-undang dari mahkamah nampak semacam menekan dan tidak demokratik, namapknya ada yang ditakuti oleh mahkamah dan pendakwa rayanya tentang apa yang dipohon oleh Anuar Ibrahim kerana itu permohonan Anuar tidak diluluskan jadi dimana fungsi Sek 45/1950 kepada pembela ? Adakah ia hanya untuk kegunaan mahkamah sahaja ?


Tiada ulasan:

Catat Ulasan